Im Kurs Technology Enhanced Learning beschäftigen sich die Studierenden mit Fragen der technologischen Unterstützung von Lehr-/Lernprozessen. Der Kurs wird als Methodentraining im Bachelorstudiengang Angewandte Medien- und Kommunikationswissenschaft angeboten. Er erfordert eine Anmeldung. Der Zugangsschlüssel lautet: "mt-tel". 

Lernergebnisse

Die Studierenden haben Lernprozesse aus einer kommunikationswissenschaftlichen Perspektive verstanden. Sie können eine IT-gestützte Lerneinheit (Online-Lerneinheit oder Blended Learning-Einheit) zu einem gut abgrenzbaren Thema eigenständig entwickeln und dazu Techniken und Methoden der Medienkonzeption sachgerecht und zielorientiert anwenden. Sie können Werkzeuge der Medienproduktion für die Erstellung von Hypertext-, Bild- und AV-Medien zweckmäßig anwenden. Die Studierenden sind befähigt, ihr Vorgehen eigenständig zu planen und ihren Fortschritt zu reflektieren. Sie können die Ergebnisse ihrer Arbeit korrekt und verständlich aufbereiten und einem Fachpublikum mündlich und schriftlich präsentieren.

Lerninhalte

  • Recherche einer Themenstellung für eine Lerneinheit
  • Analyse, Konzeption und prototypische Umsetzung der Lerneinheit
  • formative/summative Evaluation der Lerneinheit
  • Führen eines eigenen E-Portfolios als Lerntagebuch

Im Kurs Studentische Projekte, Studentenleben und Kultur bearbeiten die Studierenden in Form eines Projektstudiums Themenstellungen aus der studentischen Initiativ- und Vereinskultur. Der Kurs wird als Praxiswerkstatt im Rahmen des BA-Studiengangs AMW angeboten. Studierende anderer Studiengänge können das Angebot im Rahmen des studium generale absolvieren. Der Zugangsschlüssel lautet: "pw-slk".

Das Modul "Strukturierung multimedialer Informationen" thematisiert computervermittelte Kommunikation aus einer technischen Perspektive. An ausgewählten Beispielen wird verdeutlicht, wie multimediale Information strukturiert und manipuliert werden kann, so dass sie in Kommunikationsprozessen einsetzbar und zugleich von Computern verarbeitbar wird. Absolventen des Kurses können nach dem Abschluss des Faches:

  • Webseiten mit Hilfe von HTML und CSS erstellen und mittels Javascript manipulieren.
  • Informationen und Datenbestände mittels XML strukturiert beschreiben.
  • elementare Szenenbeschreibungen von virtuellen 3D-Welten erstellen.

Das Fach besteht aus einer Vorlesung und einem Praktikum, in dem 3 kleine Projekte zunehmend selbstständig und kollaborativ zu bearbeiten sind. Das dazu erforderliche Wissen wird in der Vorlesung umrissen und soll im Selbststudium anhand von Tutorials und Online-Aufgaben selbstständig erarbeitet werden. Zu jedem Projekt gibt es eine Präsenzphase, in der das individuelle Vorgehen mit dem Dozenten abgestimmt wird. Grundlage für die Bewertung sind die Ergebnisse der 3 Praktikumsprojekte. Diese werden dann einem Peer Assessment unterzogen.

Das Modul "Strukturierung multimedialer Informationen" ergänzt die Inhalte des Moduls "Multimedia-Anwendungen" im Bachelor-Studiengang "Angewandte Medien- und Kommunikationswissenschaft".

Weitere Informationen sind der Modultafel zu entnehmen:

https://www.tu-ilmenau.de/modultafeln/AngewandteMedienundKommunikationswissenschaft/Bachelor/2014/fach/9684/

Ziel der Lehrveranstaltung ist es, den TeilnehmerInnen einen Einblick in die Vielfalt und Entwicklung von Computerspielen zu geben. Dies geschieht anhand der beispielhaften Umsetzung eines Augmented-Reality- oder Virtual-Reality-Spiels. Durch die Entwicklung werden die Lerninhalte vertieft behandelt und praxisnah verdeutlicht (Arbeit in Teams).

Mehr Infos zum Ablauf in Kürze unter https://www.tu-ilmenau.de/vwds/lehre/lehrveranstaltungen/

VR/AR lecture for master students in computer science and media technology.

Topics covered:

1. Introduction to Virtual and Augmented Reality

2. Perceptual Aspects of VR

3. Virtual Worlds

4. VR/AR Input Devices and Tracking

5. VR/AR Output Devices

6. Interaction in Virtual Worlds

7. Real-time Aspects of VR Systems

8. Augmented Reality

9. VR/AR Case Studies

10. Authoring of VR/AR Applications


IMPORTANT INFORMATION: Please note that due to the Corona pandemic all appointments will be via Webex!

Smartphones, Smartwatches, Smartglasses, SmartTVs, Smarthome, Smartmeter, Smartcars, ....

“Smart” devices are getting more and more important. They provide their users a larger number of new possibilities and by that, improvements of their quality of life. The use a large number of individual sensors, which apps may use to someone’s advantage. Admittedly, they also allow for an almost complete surveillance of all user activities to an extend not seen before.

Thus, smartphones for instance, allow for a complete and precise recording of all user movements by applying GPS tracking and Wifi connections. Inertial sensors in smartphones allow for detailed acquisition of the specific user activities: standing, sitting, walking, or running, etc. Sensors in smartwatches register the body’s temperature, blood pressure and heart rate. Smartcars analyze our driving quality and transfer this to our insurance company. Smartglasses see everything we see! SmartTVs transmit our consumption habits. Smarthomes know our daily routine, ….

Which chances and risks result from this? Are the users actually aware of those? Is this really accepted of rather put up with? Which data of ourselves do we want to reveal? Is there anything we can do against this trend? If yes, what? Are there more positive or negative aspects for the individual?

In this research seminar students will have the opportunity to investigate into these and many other questions, examine trends and create their own concepts and ideas. The individual research topics and the methods selected will be presented and discussed with other participants.

Course Description

  • New technologies and new types of applications enabled by those
  • Empirical studies on the acceptance, usage, implications, ethical aspects, etc.
  • Experiments, design and realization of new types of applications or application scenarios (including games)
  • Presentation of research and results (oral and in writing)
  • Group discussion and experiments

Recommended background knowledge

Interest in technologies and technology driven innovations. Willingness to discuss and present in English. Knowledge of programming is not required but offers additional opportunities. Literature (as far as required) to be announced at the first appointment. This course is primarily for master students of media and communication science and open for participants from other degree programs. 

Assessments

  • Report on selected research topic (scientific paper, 8-10 pages, conference style)
  • Presentations of the research topic (intermediate and final presentations) 
  • Experiment and/or application (design, concept, or prototype)
  • Peer reviews of scientific papers of other participants
  • Further possible results: (mock-up) video

Assignments

  • Amount of participation in group discussions as part of a regular seminar attendance (10%)
  • Quality of the oral presentations of intermediate and final results (20%)
  • Quality of research (empirical study, experiment, application design and/or realization) and scientific paper (50%)
  • Quality of peer reviews (20%)
  • Video, etc. (optional, up to 20% bonus)


IMPORTANT INFORMATION: Due to the Corona pandemic this course will not start before May 2020!

Artificial intelligence (AI) is spreading increasingly to all areas of life. It allows us to talk to our smart speakers and it starts driving our cars independently. It translates texts between languages (like this one!), it even helps us to develop new drugs or treat patients better. While many previously unimaginable things suddenly come within reach using AI, this development is also accompanied by new dangers. Preventive crime prevention as first shown in the science fiction movie Minority Report is suddenly no longer fiction but reality, with all its drawbacks! Also, whether a customer will repay a loan or a life insurance policy will become due, in many cases today it is no longer judged by a person, but by an AI. Furthermore, AI allows the exchange of spoken words and/or faces in videos (so-called deep fakes). In many cases this is already no longer recognizable for the observer.

How will AI affect the different areas of our lives?  To what extent can we trust an AI or its assessments? Which dangers and opportunities are to be expected? To what extent is AI possibly already being used without our knowledge?

In this specialization seminar students will have the opportunity to investigate into these and many other questions, examine trends and create their own concepts and ideas. The individual research topics and the methods selected will be presented and discussed with other participants.

Course Description

  • New types of applications enabled by new technologies and influencing our daily life
  • Experimental studies on the acceptance, usage, implications, ethical aspects, etc.
  • Design and realization of new types of applications or application scenarios (including games)
  • Presentation of research and results (oral and in writing)
  • Group discussion and experiments

Recommended background knowledge

Interest in technology driven applications. Willingness to discuss and present in English. Knowledge of programming is not required but offers by far additional opportunities for experiments. Literature (as far as required) to be announced at the first appointment. This course is primarily for master students of media and communication science and open for participants from other degree programs.

Assessments

  • Report on selected research topic (scientific short paper, 4-6 pages, conference style)
  • Presentations of the research topic (intermediate and final presentations) 
  • Experimental study (has to apply fake videos) and/or new deep fake applications (design, concept, or prototype)
  • Peer reviews of scientific papers of other participants
  • Further possible contribution: deep fake video (as basis for further studies)

Assignments

  • Amount of participation in group discussions as part of a regular seminar attendance (10%)
  • Quality of the oral presentations of intermediate and final results (20%)
  • Quality of research (experimental study, application design and/or realization) and scientific paper (50%)
  • Quality of peer reviews (20%)
  • Videos, prototypes, etc. (optional, up to 20% bonus)